Stageplaza.nl maakt gebruik van cookies om u te voorzien van een betere gebruikerservaring. Zie ons cookiebeleid. Sluiten
Bel gratis 0800 44 55 660

Docent: Het is niet alleen een stage voor de stagiair

Interviews geplaatst door Arjan Sinkeldam, 17 Oktober 2008 01:40, vertoningen: 3882

Taco ten Dam is docent communicatietechnieken aan de Hogeschool Rotterdam. Naast het geven van zijn vak aan communicatiestudenten is hij ook stagebegeleider. Hij doet dit al jaren en mag dan ook 'ervaren' genoemd worden op dit gebied. Stageplaza.nl vroeg hem het hemd van het lijf en confronteerde hem met de uitslagen van ons onderzoek.

Hoe lang begeleidt u al stagiairs? "Dat is lastig te zeggen. De afgelopen 15 jaar ben ik docent geweest voor verschillende opleidingen. Gedurende die jaren ben ik vaak stagebegeleider geweest, maar niet ieder jaar omdat het niet altijd mogelijk is. Ik vraag er overigens meestal wel om, omdat ik het heel leuk vind om bij een bedrijf binnen te kijken en te zien hoe onze studenten daar functioneren."

Wat vindt u het leukste aan het begeleiden van stagiairs?

"Het is interessant om te zien hoe studenten omgaan met wat ze op school hebben geleerd. Ze ontwikkelen zich gedurende de opleiding. Als studenten in het eerste jaar beginnen, weten ze vaak nog niets over het bedrijfsleven. Gedurende de eerste twee jaar zie je ze ontwikkelen. Als ze na de stage terugkomen, merk je dat ze veranderd zijn en heel snel volwassen in de opleiding zijn geworden. Wat ik ook leuk vind, is dat het merendeel van de bedrijven heel tevreden is over onze stagiairs. Ik hoor en lees regelmatig dat bedrijven niet tevreden zijn over het kennisniveau van de stagiairs. Wij krijgen altijd veel positieve reacties. Als docent geeft dit een voldoening. Het betekent dat je het als school goed doet. Het is niet alleen een stage voor de stagiair. Je moet als school ook je verantwoordelijkheid nemen."

Uit het Nationaal Stage Onderzoek (gehouden onder studenten) is gebleken dat 25% van de studenten vindt dat er meer tijd moet worden besteed aan stagebegeleiding vanuit de opleiding. Wat kan er volgens u verbeterd worden?

"Laat ik voorop stellen dat wij een uitgekiend programma hebben om stagiairs te begeleiden. Het systeem dat we op Hogeschool Rotterdam hanteren is heel effectief. Om de vijf weken is er een terugkomdag waarbij studenten hun ervaringen en gedachten kunnen uitwisselen. Je merkt tijdens zo'n bijeenkomst dat er discussies ontstaan en dat studenten elkaar willen helpen met de problemen waar ze tijdens hun stage tegenaan lopen. Daarnaast is de stagebegeleider ook de studieloopbaanbegeleider van de student. Je hebt als docent dus contact over het gehele studietraject. Wat over het algemeen misschien verbeterd kan worden, is het aantal contactmomenten tussen de stagebegeleider van de opleiding en de bedrijfsmentor. Nu is het zo dat er gedurende de stage het stagebedrijf een keer bezocht wordt. Dit zou wat mij betreft wel twee of drie keer mogen zijn. Op deze manier haal je de contacten met het bedrijfsleven nog meer aan als school en kun je ook nog meer betekenen voor een student: je hebt nog beter in de gaten of het goed gaat met de stagiair en of het bedrijf ook een correcte ondersteuning biedt."

Uit het nationaal stage onderzoek is ook gebleken dat 23% van de stagiairs helemaal niet wordt bezocht tijdens de stage, wat vindt u hiervan?

"Heel slecht. Dat zou verboden moeten worden. Een bezoek aan het bedrijf is een van de belangrijkste onderdelen. Als je ergens op bezoek gaat proef je de sfeer. Deze is heel bepalend voor je oordeel. Als het niet goed gaat dan zie en voel je dit gelijk tijdens zo'n bezoek. Je kan er dan ter plekke over praten. Aan alleen een verslag heb je te weinig voor een goede indruk. Verder moet je niet onderschatten dat bedrijven en studenten het zeer op prijs stellen als je komt. Maar bovenal: je moet als school gewoon interesse hebben in het wel en wee van je studenten. Ik weet dat veel studenten de eerste periode als doodeng ervaren. Het is dan ook belangrijk dat studenten weten dat ze er niet alleen voor staan en ze altijd op school moeten kunnen terugvallen. Daarnaast kunnen bedrijven dan ook zien dat ze niet alleen met een stagiair te maken hebben, maar ook nog met de hele organisatie daarachter."

Heeft u vaak meegemaakt dat een stagiair slechte begeleiding vanuit het bedrijfsleven heeft gekregen?

Het komt wel eens voor, maar niet vaak. Over het algemeen worden stagiairs tijdens hun stage goed begeleid. Ik heb wel eens een studente gehad die haar verhaal vertelde en waarvan ik dacht: "Dit klopt niet, dit is geen faire behandeling en dit gaat niet goed. Ik heb meteen de telefoon gepakt en ben er gelijk diezelfde middag gaan praten. Dat heeft heel goed geholpen, want ook het bedrijf wist toen dat er een organisatie achter de student stond. Gelukkig was dit een uitzondering. Overigens kan een stroef verlopende stage ook aan de stagiair liggen natuurlijk. In een dergelijk geval moet je gezamenlijk met het bedrijf en de stagiair een oplossing zoeken."

Hoeveel uur krijgt u per stagiair om deze te begeleiden?

"Altijd te weinig. Grapje. Maar dat is moeilijk uit te drukken. Ik schat dat we volgens onze taakbelasting gemiddeld zo'n acht uur aan een student mogen besteden. Als stagebegeleider heb je verschillende keren telefonisch contact met het bedrijf en de student. Je moet de student dus bezoeken bij het bedrijf. Je moet verschillende tussenverslagen en het eindverslag beoordelen en bespreken en overleggen met collega's. Verder komen de studenten tijdens de stage een aantal keren terug op school voor een programma dat nauw aansluit bij de stage. Daarnaast ben je ook meteen studieloopbaanbegeleider. Ook daar kan, afhankelijk van de situatie van de student, veel tijd in gaan zitten. Als de student terugkomt van de stage, blijf je studieloopbaanbegeleider. Niet alleen in de rest van het jaar, maar ook in het vierde jaar tot het afstuderen. Ja, toch wel veel voor acht uur. Toch te weinig dus."

Nieuwsbrief

Zoeken: