Stageplaza.nl maakt gebruik van cookies om u te voorzien van een betere gebruikerservaring. Zie ons cookiebeleid. Sluiten
Bel gratis 0800 44 55 660

Grote ontevredenheid over het onderwijs

Nieuws geplaatst door Michelle van Gelder, 12 Maart 2007 00:40, vertoningen: 1853

Studenten zijn ontevreden over het huidige onderwijs. Te weinig les, gebrek aan stagebegeleiding, slechte organisatie. Twee studenten, Ben van Steenbergen (18) en Joël van Houten (17), besloten er iets mee te doen. In hun omgeving hoorden zij zoveel klachten dat ze een klachtensite hebben opgezet. Studenten worden op school aan hun lot overgelaten. Ze krijgen weinig begeleiding. En er wordt amper nog les gegeven. Tegenwoordig krijgen ze een usb-stick mee waar de lessen en opdrachten op staan. De studenten moeten het dan zelf uitzoeken.

Klachtensite

"Klachten over slechte organisatie, competenties die niet aansluiten op de opleiding, weinig contacturen, en slechte stagebegeleiding," somt Joël (student Multimedia) op. Studenten stoppen na twee maanden al met hun opleiding vanwege dit soort klachten. Volgens Ben (student aviation technology) breken studenten hun opleiding om de verkeerde redenen af . Hoog tijd om actie te ondernemen, vinden Joël en Ben. "We hebben daarom een klachtensite opgezet."

Op www.ontevredenstudenten.nl kunnen studenten hun beklag doen. Daarnaast kunnen zij geheel anoniem hun stem uitbrengen over hun school. Ben: "Dit maakt het voor studenten makkelijker om hun klachten bekend te maken. Ze zijn meer open naar een student dan een mentor of decaan."
"De website www.ontevredenstudenten.nl moet een feit worden," geeft Ben aan. "We willen dat op elke school bekend is dat studenten op onze website hun klachten kwijt kunnen." Daarnaast willen de twee studenten ook scholen aanzetten tot het geven van beter onderwijs.

Ontevredenheid over stage

Er zijn al veel klachten verschenen over stage en stagebegeleiding op de website. Studenten zijn nogal ontevreden over de stagebegeleiding die ze vanuit school (behoren te) krijgen. Enkele voorbeelden van klachten zijn:

  • "tijdens mijn stage zijn de leraren slecht bereikbaar"
  • "Mijn stagebegeleiding was beneden alle peil!"
  • "Stagebegeleider heeft het bedrijf of opdrachtgever nooit gezien."
  • "Stage en minor zijn slecht gestructureerd."
  • "Stagebegeleiding: doen ze daaraan dan??"

Klachten naar het ministerie

Alle klachten worden verzameld en geïnventariseerd. Bij veel klachten over een bepaalde school gaan de twee studenten er wat mee doen. De klachten worden dan gepresenteerd aan de minister van Onderwijs, Ronald Plasterk. Joël: "We willen pas bij minimaal 200 à 300 klachten het probleem voorleggen aan de minister van Onderwijs. Ook worden de klachten voorgelegd aan de betreffende scholen. "Dat zijn we ook wel verplicht om te doen," aldus Joël. "Het is niet echt rechtvaardig als je het wel aan de minister aanbiedt, maar de school er niets van af weet."

De klachten spelen al veel langer. Al eerder deden studenten hun beklag maar werd daar vaak niets mee gedaan. Met de klachtensite geven Ben en Joël jou de kans om je klachten duidelijk te maken. En hoe meer klachten er bekend zijn, hoe serieuzer de problemen genomen worden. Laat daarom nu je stem horen op www.ontevredenstudenten.nl.

Nieuwsbrief

Zoek: