Stageplaza.nl maakt gebruik van cookies om u te voorzien van een betere gebruikerservaring. Zie ons cookiebeleid. Sluiten
Bel gratis 0800 44 55 660

Ook voor idiote stages

Nieuws geplaatst door Rogier Kind, 6 Februari 2002 00:40, vertoningen: 2633

Dertig stageplekken op driehonderd studenten, bij de meeste hogescholen of universiteiten is het vrij normaal. Wie niet een van de aanbiedingen op het school prikbord weet te bemachtigen, moet zelf op jacht naar een stageplek. Tijdrovend en lastig. Dat kan makkelijker, bedacht business-student Gijs Bodenstaff (26). Met zijn zakenpartner Thijs Sins (23) runt hij vanuit Huizen een professionele stagebemiddelingssite: www.stageplaza.nl.

Het begon als een schoolproject op de business school in Haarlem, waar Gijs Bodenstaff studeert. "We moesten een bedrijf op poten zetten dat geld op zou brengen." Het project sloeg aan. "Al zag de site er toen nog niet uit." Samen met zijn vriend Thijs Sins zette hij de afgelopen drie jaar een internetbedrijfje op poten. Twee maanden geleden is de professionele versie van hun site gelanceerd.

Het systeem is simpel. Bedrijven betalen om hun stages op de site aan te mogen bieden. De ingeschreven studenten worden aan een geschikte stageplek gekoppeld, waarna de bedrijven een aantal cv’s van kandidaten in de eigen mailbox krijgen afgeleverd.

Snel

Een beproefde methode, blijkt. De twee vrienden koppelen inmiddels op deze manier zo'n twintig studenten per week aan een passend bedrijf. Bodenstaff: "Het werkt zo snel dat we soms binnen een paar uur al een stageplek hebben geregeld."

Bodenstaff is nu bijna klaar met zijn opleiding en Sins studeert deze zomer af als accountant aan de Universiteit van Amsterdam. Een interessante studie, maar de accountancy is niets voor hem, dat heeft hij allang bedacht. Liever zit de computertechneut lekker te pielen aan de website.

In het bestand van de twee jonge ondernemers staan permanent zo'n vijfduizend studenten ingeschreven. Zeshonderd bedrijven bieden er stageplaatsen aan. Hbo-ers die op de stagemarkt minder goed liggen als wo-studenten, hebben er baat bij en vooral het midden- en kleinbedrijf maakt dankbaar gebruik van de dienst.

Sins: "Toen we net begonnen hebben we het ook bij de grote bedrijven geprobeerd. De ABN Amro lachte ons uit. Die krijgen elke maand een paar honderd cv's binnen van studenten die er graag stage willen lopen. Kleine bedrijven hebben dat niet en veel studenten weten weer niet dat er bij kleine bedrijven vaak heel goede stageplekken zijn."

Met zo'n 140.000 pageviews per maand wordt de site goed bezocht. Bodenstaff: "Relatief gezien dan, want we bespelen natuurlijk een kleine markt." De ondernemers zijn trots op hun overwinningen. Sins: "Zo hebben we een keer bemiddeld voor een laboratorium. Ze zochten iemand voor een onbegrijpelijk onderzoek. Die functie stond al een half jaar open, het bedrijf had het bijna opgegeven. Toen ze hem bij ons op de site hadden gezet, wisten we er toch iemand voor te vinden. Dat bewijst maar weer dat we zelfs voor de meest idiote stage iets kunnen regelen."

Makkelijker

Langzaam beginnen ook de grote spelers de voordelen van de website te ontdekken. Bodenstaff: "Arcadis, toch een groot internationaal bedrijf, laat nu alle stages door ons regelen. Ze zien in dat het veel makkelijker is als je dat centraal regelt." Nu hun bedrijf lekker begint te lopen, willen de vrienden zich meer dan ze al doen op de onder studenten zeer populaire internationale stagemarkt gaan richten. Bodenstaff: "Het is leuk dat we er geld mee verdienen maar het is nog leuker om te zien dat je project werkt en dat je studenten gratis aan een stageplek kan helpen." De twee bazen kunnen inmiddels al aardig rondkomen van hun bedrijfje. Bodenstaff: "Al rijden we nog niet in dure auto's"

Bron: Gooi & Eemlander

Nieuwsbrief

Zoeken: