1 op de 5 stagiairs wordt gediscrimineerd

Persberichten geplaatst door Bregje Rooijendijk, 21 Februari 2008 00:40, vertoningen: 1556

Een grote meerderheid van de studenten (89%) vermoedt discriminatie tijdens sollicitatieprocedures van stages, zo blijkt uit onderzoek van Stageplaza.nl. Daarvan zegt maar liefst 19% zelf gediscrimineerd te worden. In het bedrijfsleven denkt 'slechts' 39% dat er sprake zal zijn van discriminatie aan de poort.

Bedrijven andere visie

Op de vraag of discriminatie voorkomt tijdens sollicitatieprocedures van stages is maar liefst 89% van de studenten ervan overtuigd dat er gediscrimineerd wordt. Dezelfde vraag werd ook bedrijven voorgelegd. Opvallend is dat deze positiever zijn. In 2006 beantwoordde 46% van het bedrijfsleven de vraag met 'nee', 9% was neutraal en 45% was van mening dat er wel werd gediscrimineerd. Afgelopen jaar liep dit percentage terug naar 39%.

Afkomst grootste discriminatiegebied

Ook bij de vraag op welk gebied het meest gediscrimineerd zou worden, lopen de meningen uiteen. Waar in 2006 nog door 35% van de bedrijven werd gedacht dat er het meest gediscrimineerd zou worden op afkomst, dacht in recent onderzoek nog slechts 18% dat afkomst het belangrijkste motief zou zijn voor discriminatie. Onder de studenten denkt maar liefst het drievoudige dat er gediscrimineerd wordt op grond van afkomst. 19% van de studenten zegt zelf gediscrimineerd te worden. Ruim een kwart daarvan voelt zich gediscrimineerd op afkomst. Andere discriminatoire redenen zijn geslacht (5%), leeftijd (21%), opleiding (21%) en overige redenen (26%).

Discriminatie voorkomen

Sjorstun Paula, managing director bij online stagebemiddelaar Stageplaza.nl denkt dat discriminatie op de arbeidsmarkt voor een deel voorkomen kan worden. "Discriminatie is uiteraard volstrekt onacceptabel. Daarom werken wij samen met het Meldpunt Discriminatie Amsterdam. Het meldpunt wil jongeren erop attenderen dat ze het moeten melden als ze om discriminatoire redenen worden afgewezen voor een stageplek. Wij steunen dat initiatief van harte en promoten het bij onze zakelijke contacten."