Aantal stageplekken neemt toe

Persberichten geplaatst door Rogier Kind, 24 Februari 2006 00:40, vertoningen: 1367

Het aantal stageplekken is niet afgenomen door de slechte economische omstandigheden, maar het bedrijfsleven is hogere eisen gaan stellen aan de studenten. Heb je moeite met het vinden van een geschikte stageplek? En vraag je jezelf wanhopig af waar de stageplaatsen zijn gebleven? Volgens Stageplaza, een online stagebemiddelaar, is er juist een verdubbeling opgetreden in het aantal bedrijven dat op zoek is naar een stagiaire.

Het aantal stageplekken is niet afgenomen door de slechte economische omstandigheden, maar het bedrijfsleven is hogere eisen gaan stellen aan de studenten. De huidige economische situatie zorgt er juist ook voor dat bedrijven willen bezuinigen op personeelskosten en daarom eerder een stagiair aannemen in plaats van vast (duur) personeel, maar er wordt daardoor wel meer van een stagiair verwacht. "Bedrijven zijn kritischer geworden, ze willen alleen de beste studenten aannemen die volledig mee kunnen draaien in het bedrijfsproces", vertelt Ronald Heikens, pr- en salesmedewerker bij Stageplaza.

Stageplaza deed in 2003 onderzoek onder tienduizend studenten naar de stagevergoedingen voor mbo- en hbo-studenten. Hieruit bleek dat de gemiddelde vergoeding rond de 214 euro per maand ligt. Toppers die een essentiële bijdrage leveren aan het bedrijfsproces krijgen beter betaald: zij ontvangen maandelijks tussen de 300 en 700 euro. Daarnaast bleek uit het onderzoek dat één op de vijf studenten in dienst komt bij het stagebedrijf.

Stageplek regelen

Veel studenten hebben moeite om een geschikte stageplek te regelen. Waar ligt dit volgens Heikens aan: "Het probleem is dat studenten een redelijk beperkt netwerk hebben binnen het bedrijfsleven, niet alle faculteiten de studenten ondersteunen door middel van een actief stagebeleid, studenten in veel gevallen niet precies weten wat voor stage ze zoeken en als laatste reden geldt nog steeds dat veel studenten te laat beginnen met zoeken."

Studenten die wel op tijd gaan zoeken en vooruitkijken, maken volgens Heikens meer kans om aangenomen te worden: "Bedrijven zijn op zoek naar studenten die initiatief tonen met een bovengemiddelde motivatie en opvallende cv's met daarop interessante nevenactiviteiten, bestuurlijke functies en werkervaring. Het is belangrijk dat je cv er goed uitziet. Zorg daarnaast als je op gesprek gaat bij een bedrijf dat je iets op papier hebt staan, neem bijvoorbeeld een rapport mee dat je hebt opgesteld voor je opleiding. Het is belangrijk dat je als student beseft dat het om een sollicitatiegesprek gaat. Laat zien wat je in huis hebt!"