Arbeidskrapte dwingt bedrijfsleven tot groenpluk

Persberichten geplaatst door Rogier Kind, 31 Augustus 2007 01:40, vertoningen: 1448

Steeds meer bedrijven hebben op het moment moeite om geschikte werknemers te werven. Een slimme manier om nieuw personeel te werven is om stages aan te bieden.

Maar liefst 40% van de stagiairs krijgen tijdens hun studie een baan aangeboden. Dat blijkt uit het Stageplaza Studentenonderzoek 2007, waaraan ruim 700 studenten hebben meegedaan.

Het aannemen van een stagiair kent een aantal grote voordelen. Niet alleen hoeven ze niet meer ingewerkt te worden, ook kan meteen worden gekeken of ze passen binnen het bedrijf. Van de respondenten kreeg 40% een vaste baan aangeboden na de stage. Opvallend was dat uit de 40% vooral hbo'ers worden gevraagd. Reden is dat zij hoogopgeleid zijn, maar ook goed werken in de praktijk.

55% van het Nederlandse bedrijfsleven heeft tijdens een stage de stagiair een vaste baan aangeboden. 53% verwacht dat dit vaker zal gebeuren, zelfs als de stagiair zijn opleiding nog niet heeft afgerond.

De toenemende arbeidskrapte blijft ook bij Stageplaza.nl niet onopgemerkt. De stagevergoedingen in de technische sectoren zijn de afgelopen 6 maanden fors gestegen. In 2006 kreeg een ICT-stagiair op HBO-niveau gemiddeld nog 300 euro per maand stagevergoeding. Anno 2007 betaalt het Nederlandse bedrijfsleven gemiddeld 500 euro, met uitschieters tot wel 650 euro stagevergoeding per maand! Stageplaza verwacht dat stagevergoedingen in de sectoren sales en marketing het komende jaar ook zullen toenemen.