Bedrijfsleven wil gemotiveerde stagiaires

Persberichten geplaatst door Rogier Kind, 31 Mei 2007 01:40, vertoningen: 621

Stagiairs krijgen van bedrijven een 6.6 als beoordeling. Dit blijkt het Nationale Stageonderzoek 2006 gehouden door Stageplaza.nl, online stagebemiddelingsbureau. Dit gemiddelde is berekend vanuit 3 aspecten: vakbekwaamheid/kennis, werkhouding en de productiviteit van stagiairs.

Over het algemeen zijn bedrijven best tevreden over hun tijdelijke werknemers. Bedrijven gaven een 6.4 voor de vakbekwaamheid/kennis van de stagiairs. De productiviteit van de student kreeg een 6.5. De hoogste waardering was voor de werkhouding van de stagiairs en werd beoordeeld met een 6.8.

Bedrijven willen graag dat stagiairs een aantal belangrijke eigenschappen bezitten. De belangrijkste is de motivatie. 63% van de bedrijven vindt dit een eigenschap dat de stagiaire niet mag missen. Twee andere belangrijke eigenschappen zijn leergierigheid (37%) en communicatieve vaardigheden zoals presenteren en het schrijven van brieven (36%). Doen de studenten het goed, dan is er de mogelijkheid dat ze er een bijbaan aan overhouden.

Uit een eerder onderzoek gehouden door Stageplaza.nl in 2004 bleek dat 50% van de respondenten positief waren over stagiairs. De respondenten die wel negatieve ervaringen hadden, gaven als reden op dat stagiairs een gebrek aan motivatie, inzet en interesse toonden. Maar liefst 56,3 % van het Nederlandse bedrijfsleven zou bij de stagiairs een verbetering willen zien op de volgende punten: werkhouding, Nederlandse taal, communicatieve vaardigheden en motivatie.