De kosten en de baten, succes met stagiaires

Persberichten geplaatst door Gijs Bodenstaff, 21 Augustus 2002 01:40, vertoningen: 6113

Stagiairs moeten intensief worden begeleid en in de gaten gehouden. Maar als u het goed aanpakt, leveren ze u meer op dan ze kosten. Misschien houdt u er zelfs waardevol personeel aan over!

Een stageplaats is bedoeld om een student werkervaring te laten opdoen die aansluit bij zijn of haar studie. Die ervaring is op termijn gunstig voor het hele bedrijfsleven. Maar wie een stageplaats aanbiedt, bewijst niet alleen de maatschappij een dienst, maar ook zichzelf. Want wie zich profileert als goed stagebedrijf, profiteert van positieve naamsbekendheid bij toekomstig goed opgeleide werkzoekenden. En dit geldt voor het mkb net zo goed als voor grote concerns.

Bij een stage staat productiviteit niet voorop, maar stagiairs kunnen u desondanks heel wat werk uit handen nemen. "Het loont altijd meer dan het kost," vindt Michiel de Boer van communicatiebureau PRachtig uit Utrecht. "Je hebt een extra paar ogen, oren en handen. Al doet een stagiair soms een maand over een opdracht waar een paar uur voor staat. Het kost jou dan misschien een uur aan uitleg en begeleiding, maar dat is minder dan wanneer je het zelf zou uitvoeren."

Stagiair met hart voor de zaak

Marcel Schmidt van uitgeverij Luna heeft via Stageplaza al een aantal stagiairs aangenomen. Vooral met de eerste klikte het perfect. "Hij verbeterde het distributienetwerk, creëerde een eigen adverteerders-klantenkring en zat bovenop een snelle incasso. De omzetten gingen zelfs omhoog," vertelt Schmidt over deze stagiair met 'hart voor de zaak'.

Er zijn ondernemers die goedkoop het bedrijf uitbouwen met stagiairs. "Maar ik vind dat je niet afhankelijk moet zijn van de productie van een stagiair," zegt De Boer van PRachtig. "Wat hij of zij doet is meegenomen, niet noodzakelijk." De grootste investering voor u zit in de begeleiding van de stagiair. Wie er geen tijd in stopt, kan zijn neus stoten. "Hoeveel tijd het begeleiden gaat kosten, moet je van te voren goed inschatten. Je mag in de regel ook niet te veel zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel van een twintigjarige verwachten," benadrukt Marcel Schmidt van Luna.

Michiel de Boer gooit zijn stagiairs het liefst in het diepe. "We geven ze zoveel mogelijk ruimte en verantwoordelijkheid, maar controleren goed want je wilt je opdrachtgevers natuurlijk wel houden. Als je bereid bent te investeren in begeleiding, krijg je er veel voor terug. Er kan ook weinig misgaan. Het risico is in ons geval €275,- per maand (de stagevergoeding, red.). Dat is toch niets?"

Controle blijft nodig

Schmidt sneed zich een keer in de vingers, toen hij een stagiaire aannam om de boekhoudadministratie in te voeren. De boekhouder controleerde pas na drie maanden haar werk en ontdekte dat veel verkeerd was ingevoerd. Vrijwel alles moest over. Schmidt: "Achteraf was dat meisje eigenlijk te jong en onverantwoordelijk voor die taak. Maar zij had de fouten ook wel kunnen voorkomen, door meer te vragen." Ook Peter Ruys van Tolken.nl heeft een slechte ervaring achter de rug. Toch werkt hij nog steeds met stagiairs. "Gelukkig heb ik op die ene keer na nooit problemen gehad", vertelt Ruys. "Ik kan het ondernemers ook nog steeds aanraden. Per periode heb ik drie stagiairs op kantoor werken. Zonder hen zou ik eigenlijk een extra werknemer in loondienst moeten nemen. Ik zorg tegenwoordig wel voor een heel goed contact met de opleidingsinstelling en leg duidelijk vast dat het om een stageovereenkomst gaat. Ook let ik nog beter op wie ik in huis haal. Tijdens een sollicitatiegesprek probeer ik vooral iemands instelling goed in te schatten.

Wat kost 't?

Het betalen van een stagevergoeding is niet verplicht, maar wordt meestal wel afgesproken. De hoogte van de vergoeding hangt samen met de aard van het werk en ligt doorgaans tussen de €225,en €450,- per maand. Als het werk van de stagiair een volwaardige bijdrage levert aan de reguliere arbeid van uw bedrijf (arbeid van waarde), bent u verplicht het minimumloon te betalen. Dan gelden ook alle wettelijke verplichtingen die aan een arbeidsovereenkomst zijn verbonden. Soms wordt de stagevergoeding uitgekeerd aan de school, die alle vergoedingen gelijkmatig over de stagiairs verdeelt. "In de praktijk blijkt dit lastig, omdat de ene student heel ander werk doet dan de andere," zegt stagebegeleider Wiko Kalbfleisch van Hogeschool InHolland in Diemen. "Daarom laten wij het liever over aan de student en het stagebedrijf. Zij spreken samen een bedrag af."

Linda van Kerkhof heeft net vijf maanden stage gelopen bij PRachtig. De medewerkers betreuren dat zij terug moet naar school. Linda is onze vijfde stagiair en we zien haar niet graag vertrekken," zegt begeleider Michiel de Boer. Ook de stagebegeleider van haar opleiding is vol lof. De beoordeling is dan ook niet mis: een 9. Het uiteindelijke cijfer hangt onder meer af van wat de student inhoudelijk heeft geleerd, licht stagebegeleider Kalbfleisch van Hogeschool InHolland toe. "We kijken onder andere of hij of zij op een goed niveau bezig is geweest, maar ook naar inzet, eigen initiatief en verantwoordelijkheid. Het komt overigens niet vaak voor dat ik een 9 geef." Haar snelle ontwikkeling heeft Van Kerkhof verrast. "Als ik mezelf vergelijk met het studentje dat hier vijf maanden geleden binnenkwam, wat een verschil! In die tijd heb ik meer geleerd dan in drie jaar op school," flapt ze eruit. "Niet eens alleen wat praktijkervaring betreft, ook theoretisch. Het overgrote deel van wat ik nu weet, heb ik in dit bedrijf opgestoken. In de praktijk wordt alles ineens veel interessanter."

Liever klein

Van Kerkhof koos er niet bewust voor, maar is achteraf blij met haar stage in een klein bedrijf. "Volgens mij werk je in een groot bedrijf meer langs elkaar heen en krijg je minder aandacht." Michiel De Boer vult haar aan: "Je kunt je ook niet verstoppen, hè? Daardoor leer je juist veel." Stagebegeleider Kalbfleisch beaamt dat dit een van de voordelen is van kleine bedrijven. "In grote bedrijven is een stage vaak beperkt tot werkzaamheden op een bepaalde afdeling. In een klein bedrijfje doet iedereen alles. Dat wordt ook van de stagiair verwacht.

Gratis netwerk

Niet alleen de stagiair steekt iets op van het werken in uw bedrijf, u ook. "Je blijft bij, weet wat er leeft op scholen, hoort wat 'in' is en krijgt waardevolle feedback," stelt De Boer van PRachtig. "Didactisch train je jezelf ook voortdurend omdat je steeds iemand inwerkt. Dat houdt je scherp. En vergeet niet het nieuwe netwerk dat je op eenvoudige wijze binnenhaalt," benadrukt hij. "Elke stagiair heeft wel ergens contacten, waar het bedrijf zijn voordeel mee kan doen." Volgens Marcel Schmidt van uitgeverij Luna hebben stagiairs eigenlijk maar één nadeel en dat is dat ze alweer vertrekken als ze hun draai net hebben gevonden. "Het blijft jammer: net als iemand scherp is, gaat-ie weg." Maar uw stagiair hoeft natuurlijk niet definitief te vertrekken. Schmidt: "Maar dan moet de student wel laten zien wat hij in huis heeft en de stagetijd niet alleen maar zien als verplicht nummertje."

P.S.: Linda van Kerkhof is intussen door PRachtig in dienst genomen.

Bron: De Zaak