Stagehandboek moet slechte stagebegeleiding vanuit school compenseren

Persberichten geplaatst door Bouschraa Elhrouz, 22 Oktober 2007 01:40, vertoningen: 1450

Scholen scoren slecht als het gaat om stagebegeleiding. Met als gevolg dat bedrijven te weinig weten over de stagereglementen, de procedures en het stageproces. Dit blijkt uit het Nationaal Stageonderzoek van Stageplaza.

Stageplaza erkent het probleem en biedt het Nederlandse bedrijfsleven ondersteunende begeleiding in de vorm van een gratis stagehandboek.

Bijna de helft van het Nederlandse bedrijfsleven (47%) is ontevreden over de begeleiding van stagiairs vanuit school. De begeleiding wordt met een matige 5,4 beoordeeld. Bedrijven vinden scholen te weinig betrokken, te bureaucratisch en missen inhoudelijke begeleiding. Bovendien wenst 18% van de bedrijven meer informatie over het lesplan van de stagiair en heeft bijna 20% behoefte aan coaching vanuit school. Stageplaza komt deze stagebedrijven tegemoet en introduceert een stagehandboek met uitgebreide informatie en adviezen over het gehele stageproces.

Het stagehandboek wordt gratis verstreken aan bijna 10.000 stagebedrijven en de ruim 63.000 studenten in de Stageplaza database. Ook voor bedrijven van buitenaf stelt Stageplaza de documenten beschikbaar op www.stageplaza.nl. Het stagehandboek bevat onder andere informatie en adviezen over subsidies en cao reglementen. Tevens komen de rechten en plichten van de stagiair aan bod en wordt het belang van een overeenkomst tussen stagiair en bedrijf benadrukt.