Stagiairs en net agestudeerden verpesten sollicitatiegesprek

Persberichten geplaatst door Rogier Kind, 6 Januari 2010 10:53, vertoningen: 1865

Stagiairs en net afgestudeerden vinden dat onderwijsinstellingen hen onvoldoende voorbereidt op sollicitatieprocedures. Sollicitatietrainingen zouden dan ook verplicht moeten zijn in het onderwijs, vindt 60 procent. Werkgevers zijn het daarmee eens. Dit blijkt uit onderzoek onder 1950 jongeren van Top-X, het jongerenpanel van EenVandaag i.s.m Stageplaza.nl.

Stageplaza.nl vroeg 150 bedrijven naar hĂșn ervaring met stagiairs en starters. Tachtig procent beaamt dat studenten betere sollicitatietechnieken moeten aanleren. Werkgevers noemen spelfouten in de brieven en slecht verdiepen in het bedrijf als voorbeeld. De werkgevers geven de jongeren een 6,4 als cijfer voor hun presentatie tijdens sollicitaties.

Uurtje voorbereiden

De helft (55%) van de jongeren bereidt zich binnen een uurtje voor op een sollicitatiegesprek. Ter voorbereiding zoeken zij met name online informatie en bereiden zij veelgestelde vragen en voorbeelden voor. Vooraf bellen naar een bedrijf gebeurt nauwelijks. Ook wordt er weinig gebeld om de reden van afwijzing.

De uitslag van het onderzoek is vanavond - woensdag 6 januari - te zien bij het tv-programma EenVandaag. (Nederland 1, 18u15)