Stagiairs verdienen 1,55 euro per uur

Persberichten geplaatst door Rogier Kind, 1 April 2008 01:40, vertoningen: 1515

Werkzaamheden zijn zwaarder. Verantwoordelijkheden zijn groter. Als gevolg van de arbeidskrapte spelen stagiairs een steeds belangrijkere rol binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Dit wordt echter niet vertaald naar de stagevergoeding die stagiairs ontvangen. Dit blijkt uit het vandaag verschenen Nationaal Stage Onderzoek 2008 van Stageplaza.nl.

Stagiairs willen meer geld zien

Ruim 2250 studenten hebben meegedaan aan het Nationaal Stage Onderzoek 2008. Maar liefst 42% van de respondenten zegt absoluut niet tevreden te zijn over de stagevergoeding. In 2008 verdienen stagiairs gemiddeld 268,75 euro bruto per maand. Dit is een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar, toen stagiairs gemiddeld nog 246,90 euro per maand verdienden.

Bedrijfsleven komt niet over de brug

Vorig jaar bleek uit het Nationaal Bedrijvenonderzoek 2007 dat 49% van de bedrijven bereid was meer stagevergoeding te betalen aan stagiairs. Dit is echter nauwelijks tot niet gebeurd, zo blijkt uit de nieuwe resultaten. En dat terwijl bijna 40% van de respondenten van mening is dat de hoogte van de stagevergoeding invloed heeft op het prestatievermogen van de stagiair.

Andere manieren om aan geld te komen

De meeste stagiairs zijn 40 uur of meer per week op hun stageplek te vinden. Om toch rond te kunnen komen heeft 60% een bijbaantje naast de stage. Ruim de helft hiervan heeft een bijbaan voor meer dan 8 uur per week. 13% werkt naast de stage zelfs meer dan 16 uur per week. Ook zijn er studenten die hun lening van IB-Groep tijdelijk hoger zetten.