Studenten brengen bedrijven en stagiaires samen via internet

Persberichten geplaatst door Gijs Bodenstaff, 25 Juni 1999 01:40, vertoningen: 1549

Steeds meer ondernemers ondervinden problemen met het zoeken van geschikt personeel. Vaak wordt daarbij de mogelijkheid tot het aantrekken van stagiaires over het hoofd gezien. Dit is jammer, omdat in deze tijd van arbeidskrapte stagiaires dé manier zijn om personeel aan te trekken, zo vinden drie studenten Gijs Bodenstaff, Thijs Sins en Christiaan de Waal van Hogeschool Alkmaar. Temeer daar uit onderzoek is gebleken dat gemiddeld 22 procent van de stagiaires terugvloeit in het bedrijf. Om in deze lacune van informatie voorziening te voorzien hebben de drie studenten een manier gevonden om bedrijven en stagiaires bij elkaar te brengen via Internet.

Lange tijd werd een stagiaire gezien als een blok aan het been, iemand die tijd, energie en begeleiding kost. Dat is volgens de drie initiatiefnemers nu anders. De student anno 1999 is zelfstandig, goed opgeleid, is niet op zijn mondje gevallen en zorgt vaak voor een frisse wind door het bedrijf. Voor bedrijven zijn stagiaires een oplossing om tijdelijk onvervulbare vacatures te vervullen en een goedkope manier om personeel te detacheren, aldus het drietal.

Databank

De grote vraag blijft altijd: "Hoe kom ik aan een goede student voor deze functie?" Om op deze vraag een antwoord te bieden, hebben Bodenstaff, Sins en De Waal via Internet een oplossing gevonden in de vorm van een stagedatabank: Stageplaza.

Op deze site kunnen HBO- en WO-studenten allerlei handige informatie vinden die nodig is voor het verkrijgen en voltooien van de ideale stage, en kunnen zij een keuze maken uit één van de vele stageplekken die hier worden aangeboden. Deze stageplekken worden aangeboden door bedrijven die voor bepaalde functies een passende (vaak tijdelijke) werknemer zoeken, uiteraard met de gedachte aan training en educatie voor deze student in het achterhoofd.

Eigen problemen

Het initiatief van stagebemiddeling op Internet is ontstaan uit onvrede van de drie zelf over de bestaande stagedatabanken op scholen. Deze beschikken meestal over zeer weinig aanbod van bedrijven, zijn niet 'up-to-date' of moeilijk te vinden en richten zich vaak alleen op de WO-ers. Vaak is de stagedatabank op Internet een bijproduct van een vacaturebank waardoor het trainingsgedeelte ondergewaardeerd wordt en de aandacht meer op de vacatures ligt dan op het zoeken naar stageplaatsen, zo vinden de drie Alkmaarse studenten.

Doorstroming

De missie van Stageplaza is dan ook een vlekkenloze doorstroming vanuit de collegebanken te bewerkstelligen naar het bedrijfsleven, zonder eindeloze speurtochten naar geschikte en leerzame stageplaatsen. Daarom wordt de stagedatabank steeds vernieuwd en uitgebreid om aan een zo groot mogelijke groep studenten een passende stageplek te kunnen aanbieden. En dat het een succes is blijkt wel uit de enorme hoeveelheid pageviews, gemiddeld 90.000 per maand.

Keer op keer weten de studenten Stageplaza te vinden. Hieraan vooraf ging een landelijke promotiecampagne op alle scholen in Nederland. Omdat uit onderzoek is gebleken dat 85 procent van de studenten dagelijks op school zit te internetten, is Internet op dit moment het medium om één-op-één met een student te kunnen communiceren, is de achterliggende gedachte van de ondernemende Alkmaarse studenten. Voor meer informatie: www.stageplaza.nl