Surfen naar de juiste stage

Persberichten geplaatst door Gijs Bodenstaff, 6 Mei 2005 01:40, vertoningen: 580

Iedere student krijgt er vroeg of laat mee te maken: de stage. Dat betekent vaak eindeloos bellen naar bedrijven, snuffelen in kranten en rondsurfen op internet. Op de nieuwe digitale stagebank voor de regio Rivierenland slaag je echter in een oogwenk.

Vraag en aanbod ontmoeten elkaar sinds 1 december op www.stagebankrivierenland.nl. Studenten mogen zich geheel kosteloos en vrijblijvend aanmelden met hun cv en zoeken in de database. Omgekeerd plaatsen bedrijven gratis hun stagevacatures en zien ze profielen van studenten in. Het zoekgebied strekt zich uit van Lingewaal tot Neder-Betuwe en van de Bommelerwaard tot het Land van Maas en Waal.

Stageplaza

De regionale stagebank is een gezamenlijk initiatief van de Kamer van Koophandel in Tiel, de provincie Gelderland, het Stimuleringsprogramma Economie Rivierenland (StER), de Stichting Aansluiting Onderwijs Arbeidsmarkt (SABA) en het Technocentrum Midden-Gelderland. In de hosting van de site en het maken van de match voorziet Stageplaza, de grootste ontwikkelaar van online stagebanken in Nederland.

Onder studenten in Rivierenland vindt een braindrain plaats. Massaal trekken ze weg uit het gebied, omdat er geen hogescholen en universiteiten staan. Alleen al van de mbo'ers komt twee derde buiten Rivierenland aan een stageplaats, meestal in de grote stad. Na afronding van de opleiding blijft 40 procent bij het bedrijf hangen. Aan dit verlies op de regionale arbeidsmarkt moet de stagebank een halt toeroepen.

Zeshonderd stages

Als het cv en de contactgegevens van de student op Stagebank Rivierenland staan, wordt meteen een match gemaakt. Stageplaza stuurt een mail als er een interessante stageplaats voorhanden is. De student kan ook rechtstreeks zoeken in de database op de site, die ruim zeshonderd stages in alle branches bevat. Verder geeft de stagebank nuttige informatie over vergoedingen, sociale premies en algemene voorwaarden van de stage.

Ook ondernemers wordt het bijzonder makkelijk gemaakt. Gratis mogen ze in het gematchte bestand grasduinen. Momenteel staan bijna 35.000 stagezoekenden ingeschreven op de website. Past een geplaatste vacature bij een cv, dan stelt een e-mail de werkgever hiervan op de hoogte. Alleen aan het opvragen van de contactgegevens (naam, adres, woonplaats) van de student zijn kosten verbonden. Overigens geldt het tarief per vacature en niet per student.