Colo lanceert &stagiair
Vandaag is de campagne '&stagiair' van start gegaan. De campagne is een initiatief van het Colo, de vereniging van samenwerkende kenniscentra en het bedrijfsleven. Met de campagne wil het Colo het bedrijfsleven oproepen vooral nu te blijven investeren in jong talent. De campagne moet het dreigende tekort van 150.000 stageplekken tegengaan.
In het kader van de campagne zetten verzekeraar Achmea, bierbrouwer Heineken en kantoorinrichter Gispen voor één keer de tekst '&stagiair' achter de naam. Deze tekst komt op de gebouwen te staan. Hiermee willen de deelnemende bedrijven benadrukken dat zij maatschappelijk betrokken zijn, het belang van het opleiden van jong talent in de beroepspraktijk inzien en gezamenlijk een vuist willen maken tegen de terugloop van het aanbod van stageplaatsen.
Begrijpelijk, maar niet verstandig
Hans Schaacke, directeur human resources van Achmea, begrijpt waarom veel bedrijven snijden in de uitgave voor stagiaires, maar noemt deze strategie op de lange termijn niet de juiste. "Op de korte termijn lijkt dat aantrekkelijk. Maar als straks de crisis voorbij is, heb je die jonge getalenteerde mensen hard nodig." De verzekeringsmaatschappij is dus niet van plan het aantal stagiaires terug te brengen. Integendeel, "dit jaar hebben we er 150. Volgend jaar zullen het er fors meer zijn", vervolgt hij.
Nog steeds 130.000 stages in het gedrang
Afgelopen voorjaar waarschuwde het Colo al dat na de zomer 150.000 stageplaatsen op de tocht zouden komen te staan. Bedrijven, gemeentes, scholen en het UWV hebben door hier direct actie op te ondernemen al 20.000 stagplaatsen weten te behouden. Dit neemt echter niet weg dat er nog steeds een schrikbarend aantal van 130.000 stages niet veiliggesteld is.
Bron: Colo