Social media les voor student en docent
Instellingen in het hoger onderwijs en bedrijven zoeken vaak hulp bij studenten als het om social media gaat. Niet altijd terecht, vindt Hanneke van Stokkom (adviseur digitale communicatie op de HAN), want ook studenten moeten nog veel leren. Daarom moeten docenten bijgeschoold worden.
Niet zo goed als ze denken
"Vandaag de dag ontvangen we bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen regelmatig vragen van bedrijven die studenten hun social media-beleid willen laten uitvoeren", vertelt van Stokkom op ScienceGuide.nl. Als wij ze dan wijzen op de gevaren, namelijk dat het opbouwen van een klantrelatie tijd kost en een waardevol goed is, reageren ze verbaasd. Als wij aangeven dat het door een student laten beantwoorden van vragen via social media te vergelijken is met het laten geven van een interview door een student in plaats van door een woordvoerder, vallen de schellen van de ogen.
Docenten ook aan de social media
Hoe zorg je dan dat studenten van nu straks wel die rol van adviseur aankunnen? Van Stokkom: "Als docenten niet zelf leren wat het belang van sociale media is binnen specifieke vakgebieden en zelf in de volle breedte het besef krijgen wat online kanalen hen te bieden hebben, zal deze rol nooit door een student die het arbeidsveld betreedt, waargemaakt kunnen worden." Dus: "Het is om die reden dat het instituut International Business Communicatie van de Faculteit Economie en Management ervoor gekozen heeft om verschillende teams van docenten een complete opleiding online marketing te laten doorlopen."
Bron: Snsr.nl