Unilever populair bij studenten

Door Bregje Rooijendijk - 20 Juni 2008 12:03 - 1004 vertoningen

Studenten willen na hun opleiding het liefst werken voor Unilever. Multinationals Shell en Heineken komen op een respectievelijk tweede en derde plaats. Maar of de studenten er daadwerkelijk gaan solliciteren moet nog blijken, bijna één derde geeft aan het ondernemerschap aantrekkelijk te vinden, aldus Intelligence Group.

Nederlandse multinational favoriet

Uit het donderdag gepubliceerde onderzoek van arbeidsmarktonderzoeksbureau Intelligence Group blijkt dat, behalve bedrijven als Philips (4), KLM (5), Rabobank (9) en ING (10), ook de overheid populair is bij studenten. Het ministerie van Buitenlandse Zaken komt op een zesde plaats en het Rijk (ministeries en Hoge Colleges) eindigt daar direct achter. Verder komt naar voren dat de top tien van meest aantrekkelijke werkgevers vooral uit Nederlandse bedrijven bestaat. De Verenigde Naties, die op de achtste plek komt, vormt hierop de enige uitzondering.

Accountancy niet aantrekkelijk

De consultancy komt dit jaar wederom als 'meest populaire branche' uit de bus. De financiële sector is in vergelijking met vorig jaar een paar posities gestegen en zien we terug op plaats twee. Net als het Ministerie van Buitenlandse Zaken en het Rijk scoort de (semi-)overheid dit jaar minder goed; waar deze branche vorig jaar nog op de tweede plaats pronkte, staat deze nu op de vijfde plaats. De accountancybranche sluit, net als vorig jaar, de top tien.

1 op 3 studenten wil ondernemen

Of studenten werkelijk bij de bedrijven van hun voorkeur zullen gaan werken, is de vraag. Eén derde van de ondervraagde studenten vindt het ondernemerschap een aanlokkelijk vooruitzicht. Vorig jaar ging dit nog om een kwart. Het vertrouwen van studenten in de arbeidsmarkt is flink toegenomen. Bijna driekwart van de 1270 ondervraagden verwacht binnen drie maanden een baan te hebben gevonden.

Bron: Intelligence-group.nl