Games: educatief of a-socialiserend?

Door Bregje Rooijendijk - 15 Juli 2008 16:06 - 1011 vertoningen

Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat computerspellen leerlingen en studenten erg kunnen motiveren. Hogeschool Fontys heeft Dr. Ben Schouten aangenomen als lector om daar meer werk van te maken.

Serieuze spellen

Hogeschool Fontys heeft met het bedrijf Embedded Fitness een werkovereenkomst gesloten. Bij Embedded Fitness is het de bedoeling jongeren met behulp van een spel in beweging te krijgen. In samenwerking met dit bedrijf wil Fontys nieuwe concepten testen. Ook heeft Fontys Schouten recentelijk een aanstelling gegeven binnen het Fontys. Hij zal gaan fungeren als voltijd lector 'serious gaming'. Het serieuze computerspel onderscheidt zich van het gewone door diens educatieve aspect.

Ganzebord

Onderwijzend personeel staat echter nog sceptisch tegenover de spellen. Leraren associëren ze met schietspelletjes en zijn bang voor gameverslaving. Ook anti-socialisering wordt als één van de tegenargumenten genoemd. Corrie van den Broek, voormalig stagebegeleider aan Fontys: "Dit geldt zeker voor een groot deel van de leerkrachten die traditioneel lesgeven. Maar we moeten beseffen dat kinderen vandaag de dag anders leren dan vroeger. De tijd waarin werd volstaan met enkel lesboeken ligt ver achter ons."

Visualisering

Opdracht voor Schouten is hoe het onderwijs versterkt kan worden met games. "Dat is hoognodig", vindt ook Schouten. "Je geeft games meer betekenis en motiveert leerlingen enorm. Zij zijn eraan gewend om met visuele informatie om te gaan. Ze halen veel inspiratie uit een game."

Bron: ED.nl