Student minder avontuurlijk

Door Bregje Rooijendijk - 25 Augustus 2008 15:09 - 2701 vertoningen

Uit onderzoek blijkt dat tegenwoordig nauwelijks een derde van de studenten weleens balsturig en eigengereid is. Volgens managementexpert Rob Slee zoeken bedrijven naar mensen die weten wat er in de wereld te koop is en waar zij zelf staan; "goede cijfers en interesses naast je studie zijn niet alles."

Burgerlijkheid remt ontwikkeling

"De samenleving heeft behoefte aan tegendraadse figuren, aan studenten die buiten de vertrouwde kaders stappen", betoogt ook Arthur Krebbers van het NRC Handelsblad. "Studenten worden steeds burgerlijker, zo blijkt uit diverse rapporten. Dit is niet goed voor hun eigen ontwikkeling, maar ook niet voor de samenleving. Het zijn eerder de tegendraadse figuren die wetenschap, cultuur en economie naar een hoger niveau tillen."

CV-building maakt moe

Uit een onderzoek van YoungMentality blijkt dat slechts 31 procent van de jongeren weleens in de contramine gaat. Vandaag de dag zouden studenten zich, in tegenstelling tot vroeger, vooral richten op het halen van studiepunten en het zorgvuldig plannen van hun loopbaan. Gezondheidsrapporten tonen aan dat nooit eerder zoveel hoger opgeleiden klaagden over oververmoeidheid door de combinatie van studie en bijbaan.

Publiekelijk afgaan

Krebbers denkt dat dit onder meer komt door de impact van de moderne communicatie en dan vooral het internet. Social networking websites als Facebook en Hyves maken studenten minder anoniem. "Een blunder nu begaan, kan je nog jaren achtervolgen; je hele doen en laten wordt op de digitale snelweg continu vastgelegd."

Liever een 6 dan een 8

Een andere oorzaak zou bij het bedrijfsleven liggen. Krebbers: "Vanwege de toenemende concurrentie op de markt voor jong talent zijn steeds meer eerstejaarsstudenten vanaf dag één druk bezig met het bijwerken van hun cv en het voorbereiden op sollicitatiegesprekken." Managementexpert Rob Slee meent desondanks dat werkgevers niet cum laude afgestudeerde studenten moeten aannemen, maar juist degenen met 'zesjes en zeventjes'. Dat zijn veel interessantere en meer dynamische types, daar kun je als bedrijf wat mee, aldus Slee.

Bron: NRC.nl