Stagiaires melden klachten bij de Meldlijn Stageklachten

Door Arjan Sinkeldam - 3 Juni 2009 11:24 - 3980 vertoningen

De stage, voor zowel de stagiair als het bedrijfsleven is deze periode van enorme waarde. Maar wat leuk en bovenal leerzaam zou moet zijn kan in de praktijk eentonig en totaal niet relevant blijken. Om de problemen rond de stageperiode in kaart te brengen is er de meldlijn stageklachten en de website www.stageklachten.nl. De meldlijn is tijdens kantooruren te bereiken op 030-2313029.

De stagiair is populair

Ook bij bedrijven is de stagiair populair. Stagiaires zijn veelal vakkundig, hebben een frisse kijk op zaken en zijn bovendien goedkoop. Helaas hebben stagiaires ook een zwakke onderhandelingspositie. Stagiaires zijn meestal maar voor een korte periode aanwezig binnen een bedrijf, ze komen net kijken op de arbeidsmarkt en weten vaak niet waar ze recht op hebben. Dit maakt het makkelijk om een stagiair te misbruiken als goedkope arbeidskracht.

Meld misbruik

Om misbruik van de stagiair en problemen rond de stages in kaart te brengen hebben het LSVb, de CNV jongeren vakbond en ISO de Meldlijn Stageklachten en de website www.stageklachten.nl in het leven geroepen. Alle klachten die hier binnen komen worden gebundeld en meegenomen in een notitie die aan het ministerie van OC&W wordt aangeboden.

De meldlijn is op kantooruren bereikbaar op 030-2313029

De stage dient een maatschappelijke belang Stageplaza.nl is van mening dat de stage een algemeen maatschappelijk belang dient en komt daarom sinds haar oprichting op voor de rechten van de stagiair. Dit doet zij o.a. door branche-initiatieven, als het keurmerk SCS, de Branche vereniging Erkende Stagemakelaars en dus ook de Meldlijn Stageklachten, waar nodig te voorzien van ondersteuning.
Stageplaza.nl vindt het erg belangrijk dat de stagebranche zich zowel voor de student als het bedrijfsleven op een gezonde manier ontwikkeld met een goede verhouding tussen leren en werken.