PRET, PRESTIGE & POEN!

Door Rogier Kind - 4 Maart 2011 16:34 - 4120 vertoningen

Toen mij werd gevraagd een column te schrijven over studie en stage moest ik wel lachen. Het type student die meer afwezig dan aanwezig was op school, altijd bezig met praktijk en werken in plaats van theorie. Vanaf jaar drie begon ik mijn studie communicatiemanagement op de hogeschool Utrecht pas echt leuk te vinden. Toen ik stage mocht gaan lopen en theorie kon toepassen in de praktijk begon het vak voor mij pas te leven.

Mijn eerste stage heb ik gelopen bij C1000. Hier heb ik super veel geleerd. Op een dag mocht ik met mijn begeleiders en de interim-directeur mee naar een vastgoedbeurs waar een Amerikaanse goeroe zou spreken. Super spannend. Toen de goeroe aan het woord was betrok hij mij en de directeur in een voorbeeld. Hij vroeg mij: ,,Hoe oud denk je dat hij is? Ik zei: ,,Ja daar geef ik geen antwoord op, ik dacht straks heb ik het helemaal fout. Toen zei hij: 'Wie denk je dat er meer verdiend: hij of jij'Ik weet niet hoe ik erbij kwam, maar ik zei: ,,In the end, I think it is me. Mijn begeleiders vielen half op de grond van het lachen, die goeroe kwam niet meer bij, de zaal lag plat. Later kwamen mensen naar mij toe: ,,In the end I think it's you. Kortom, zolang jij daarin gelooft ben je in staat je eigen toekomst te creëren.

Daarnaast heb ik ook stage gelopen bij Frama, markleider op het gebied van Frankeren. Van mijn begeleider kreeg ik de ruimte om de mogelijkheden te onderzoeken voor een wenskaartenservice. De opdracht was super divers en de markt waarin Frama opereert is heel dynamisch, dat sprak mij aan. Bovendien is het een leuke club om voor te werken.

Toen bleek dat alles er al was op het gebied van wenskaarten, behalve een persoonlijk handschrift was het idee geboren. Waarom was het niet mogelijk om een kaart te sturen met een handschrift dat niet van echt te onderscheiden is? Mijn begeleider kwam met een flyer van Print Personal. Ik ben onderzoek gaan doen naar de mogelijkheden en de verschillende software die er bestaat op het gebied van handschriften. Ik kwam tot de conclusie dat niemand zo echt een handschrift kon benaderen als Print Personal. Toeval of niet Print Personal was failliet, van het één kwam het ander en twee weken later stond ik in een pand met allemaal spullen, maar zero omzet. Ga er maar aanstaan! Ik was overtuigd van het product, had de kennis over de markt en was super enthousiast. De eerste omzet volgde al snel en het ging al vrij snel goed.

Toch was ik nog niet helemaal tevreden. Ik ben gaan kijken hoe we de software ook als online tool konden inzetten zodat wij echt handgeschreven ook online kunnen aanbieden. Nu nog met onze standaard handschriften, maar wij willen ernaar toe dat je binnenkort je eigen handschrift kan maken bij ons en dit toegevoegd kan worden op verschillende websites. Denk aan handgeschreven kaarten, fotoalbums, t-shirts, behang, Gifts etc. Een begin van persoonlijk online schrijven is BriefvoorjeLief, momenteel zijn we bezig om deze service verder uit te breiden. Voor Print Personal is het doel om handgeschreven weer hip te maken. De mogelijkheden zijn eindeloos en zo ook mijn ambities. Met Print Personal zal ik er alles aan doen om ook internationaal succesvol te worden.

Mijn tip voor toekomstige stagiaires is goed te kijken wat voor opdracht je krijgt binnen het bedrijf. Bij een grote multinational gaan werken is goed voor je CV, maar als je vervolgens alleen maar koffie aan het halen bent leer je er niets van. Ga iets doen wat bij je past en waar je plezier in hebt. Ben je geen type dat graag in de boeken zit? Doe dat gewoon niet. Mijn vader zegt altijd: ,,Ik heb geen marketing gestudeerd, maar ken wel 3 P's. Pret, Prestige en Poen. Als je pret hebt en je wordt gewaardeerd voor wat je doet, komt de poen vanzelf. Hier ben ik het mee eens, maar voor de laatste P moet je wel heel hard werken! Want succes komt niet vanzelf, ook niet alles gaat gelijk goed. Maar ik geloof dat de kracht van succes niet zit in wat iemand doet, maar hoe men omgaat met een tegenslag. Dat bepaalt je groei. Ik heb altijd de drang gehad mezelf te bewijzen, vroeger was dat met de mooiste kleurplaat maken of met sporten. Nu is dat met Print Personal. Ik geloof dat het goed gaat komen en doe hier alles voor met de hoop dat ik over een aantal jaar kan zeggen: ,,In the end, I know it's me.